Dåb
Dåb
Hvad gør man...
- når et barn er født
Et barns fødsel bliver normalt anmeldt af Fødeafdelingen. Hjemmefødsler skal anmeldes med NemID /digital signatur på Fødselsregistrering
Hvis forældrene ikke er gift, skal barnets far udfylde en ansvars- og omsorgserklæring på www.borger.dk /familie og børn /faderskab. Der skal underskrives med begge forældres NemID /digitale signaturer. Erklæringen skal sendes indenfor barnets første 14 levedage og bliver modtaget af kordegnen i bopælssognet. Hvis erklæringen først modtages efter barnets første 14 levedage oprettes sagen i Statsforvaltningen.
- når et barn skal døbes / navngives
Et barn skal være navngivet senest 6 måneder efter fødslen. Dette kan ske enten ved dåb eller ved en digital anmeldelse.
Dåbsritualet forbliver uændret, hvis barnet er navngivet forud for dets dåb.
Dåbsdatoen aftales med præst Anne Hillgaard, som normalt kommer på et hjemmebesøg til en dåbssamtale.
Navngivelse kan foretages med begge forældres NemID / digitale signaturer på Navngivning